جوراب واریس: بهترین نوع جوراب واریس، نحوه استفاده+ قیمت

جوراب واریس 1

مشکلات مربوط به رگ ها در حال تبدیل شدن به یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در کل جهان است. با توجه به اینکه واریس یکی از بیماری های مربوط به رگ است بسیاری از پزشکان برای بهبود این وضعیت استفاده از جوراب های فشاری که بیشتر با نام جوراب واریسی شناخته میشوند را به بیماران توصیه میکنند. جوراب های واریس نقش مهمی در جلوگیری از  واریسی شدن رگ های خونی دارند. مطالعه این مقاله به شما کمک میکند تا با جوراب های واریسی آشنا شوید.

جوراب های واریسی چه نقشی در کنترل رگ های وایسی دارند؟ 


جوراب‌های واریس یا فشاری، با طراحی خاصی برای بهبود گردش خون در پاها طراحی شده‌اند. این جوراب‌ها نرم و کشسانی هستند و به آرامی فشاری را بر روی پاها اعمال می‌کنند. در این جوراب‌ها، قسمت اطراف مچ پا تنگ‌تر است و قسمت‌های بالایی آن‌ها شل‌تر هستند. همچنین، آستین‌های فشاری فقط قسمت لوله‌ای ساق پا را پوشش می‌دهند.

اصولاً جوراب‌های واریس برای بهبود گردش خون استفاده می‌شوند. این جوراب‌ها طوری طراحی شده‌اند که فشار ثابتی را روی پا اعمال کرده و جریان برگشت خون را به سمت قلب بهبود می‌بخشند. جوراب‌های ساق بلند معمولاً فشار بیشتری به نزدیکی مچ پا اعمال می‌کنند و جریان خون را افزایش می‌دهند. این جوراب‌ها همچنین می‌توانند درد و تورم پا را کاهش دهند و احتمال ابتلا به مشکلات گردش خون و ترومبوز ورید عمقی (DVT) که ناشی از رگ‌های واریسی درمان نشده است، را کاهش دهند.

فواید جوراب واریس


فواید جوراب واریس

فشاری که جوراب های واریس به پا وارد میکنند باعث بهتر شدن عملکرد رگ های خونی میشود. این فشار شریان هایی که خون سرشار از اکسیژن را به ماهیچه ها منتقل میکنند شل میکند بنابراین خون آزادانه جریان میابد.  فشار اعمال شده روی گ ها جریان خون به سمت قلب را تقویت میکند. جوراب های واریس باعث کاهش تورم پا و مچ پا میشود حتی ممکن است سرگیجه های هنگام ایستادن را از بین ببرد.

استفاده از جوراب‌های واریس می‌تواند باعث بهبود گردش خون و کاهش احتمال تجمع و لخته شدن در رگ‌ها شود. اگر یک لخته خون داخل رگ ایجاد شود، ممکن است با حرکت خون وارد قسمت خطرناکی مانند ریه شود و در آنجا گیر کند. همچنین، استفاده از جوراب‌های واریس می‌تواند از شل شدن دریچه‌های رگ‌های خونی جلوگیری کرده و احتمال ابتلا به رگ‌های واریسی را کاهش دهد.

مطالعات نشان می‌دهند که جوراب‌های فشاری می‌توانند برخی از علائم رگ‌های واریسی را بهبود بخشند، اما شواهد کمی مبنی بر اینکه جوراب‌های واریس به تنهایی قادر به این کار باشند وجود دارد. انواع مختلفی از جوراب‌های واریس و فشارهای متفاوتی را اعمال می‌کنند.

چه کسانی باید از جوراب های واریس استفاده کنند؟  


چه کسانی باید از جوراب واریس استفاده کنند

فشاری که این جوراب ها به پا و مچ پا وارد میکنند با فشرده کردن شریان ها و رگ های سطحی عملکرد دریچه های سیاهرگی را بهبود میبخشند و جریان خون بدون انسداد به قلب بازمیگردد. بنابراین جوراب های فشاری برای بیماران مبتلا به رگ های واریسی فواید بسیاری دارند. قبل از استفاده از جوراب های واریسی با پزشکتان مشورت کنید تا مطمئن شوید که آیا استفاده از این جوراب ها برای شما مفید است یا خیر. شما نباید از هیچ وسیله درمانی بدون مشورت با پزشک استفاده کنید.

سایر کسانی که میتوانند از جوراب های فشرده استفاده کنند:

  • افرادی که گردش خونشان مشکل دارد یا درمعرض خطر ابتلا به مشکلات گردش خون مانند DVT، رگ های واریسی یا دیابت هستند.
  • افرادی که به تازگی جراحی کرده اند
  • بیمارانی که نمیتوانند تخت خود را ترک کنند یا به سختی پاهای خود را حرکت میدهند
  • افرادی که تمام روز سر پا میایستند.
  • ورزشکاران
  • زنان حامله
  • افرادی که زمان طولانی را در هوایپما سپری میکنند مانند خلبان

چگونه از جوراب واریس استفاده کنیم؟  


پوشیدن جوراب های واریس صبح ها قبل از اینکه پاهایتان را از تخت پایین بیاورید و از رختخواب خارج شوید بسیار مهم است. خوابیدن در حالت افقی باعث میشود دریچه های سیاهرگی شما بهتر از حالت نشسته یا ایستاده عمل کنند. در حالت عمودی با توجه به نیرو جاذبه جریان خون به دلیل دریچه های آسیب دیده به خطر میافتد. به همین دلیل است که صبح ها پا و مچ پای شما احساس بهتری دارند و در طول روز دچار تورم و سنگینی میشوند. بنابراین پوشیدن جوراب های فشاری در صبح دریچه ها  را در وضعیت مناسبی قرار میدهد تا از گردش خون سالم در پاها شما در طول روز پشتیبانی کنند.

جورابها را طوری بپوشید که صاف روی پوستتان قرار گیرند و از جمع کردن آنها خودداری کنید. جوراب هایی تهیه کنید که خیلی بلند نباشند. جوراب ها را به سمت پایین تا نکنید چون ممکن است خیلی سفت شوند که باعث اختلال در جریان خون یا قطع گردش خون میشود.

مدت زمان استفاده از جوراب های واریس  

اگر پزشک از شما خواسته جوراب های واریسی بپوشید احتمالا باید آنها را بیشتر مواقع بپوشید. اما هنگام دوش گرفتن یا حمام نباید از آنها استفاده کنید. شما میتوانید با وجود جوراب های فشرده از جوراب، کفش و دمپایی استفاده کنید. اگر درمان های واریس مانند اسکلروتراپی داشته اید پزشک به شما توصیه میکند که جوراب های واریس را در دوران نقاهت استفاده کنید. مدت زمان استفاده از جوراب ها را کاهش ندهید یا بیشتر از زمان مشخص از آن استفاده نکنید. استفاده بیش از حد از جوراب واریس میتواند باعث ایجاد برخی مشکلات شود به خصوص اگر کهنه شده باشد.

شستشو و نگهداری  

لطفا هر شب جوراب هایتان را بعد از درآوردن بشویید، این کار باعث میشود بو باکترهای آن از بین بروند و از طرف دیگر مطمئن میشوید متریال جوراب موثر باقی میماند. پس از شستن و خشک شدن، جوراب ها حالت ارتجاعی اولیه و در نتیجه فشرده سازی خود را به دست می آورند. دو جفت جوراب واریس ساق بلند بخرید تا هنگام شستن یکی از دیگری استفاده کنید. لباس های واریستان را جداگانه یا با لباس های هم رنگ در دمای 30 یا 40 درجه بشویید. از شوینده ساده و بدون روشن کننده استفاده کنید. هرگز از نرم کننده لباس برای شستن آنها استفاده نکنید. لباس شویی باید جوراب های واریس را با حداکثر1200 دور در دقیقه بچرخاند.

میزان فشرده سازی جوراب های واریس 


برای تعیین میزان فشرده‌سازی مناسب جوراب‌های واریس، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. فشار نامناسب می‌تواند ناشی از تنگی یا سفتی زیاد جوراب‌ها برای شما باشد و ممکن است به مشکلات گردش خون منجر شود. جوراب‌های بسیار سفت ممکن است باعث محدودیت جریان خون شوند، در حالی که جوراب‌های بیش از حد شل تاثیر چندانی نخواهند داشت.

چهار سطح اصلی فشرده‌سازی برای جوراب‌های واریس وجود دارد که عبارتند از:

1. فشرده‌سازی خفیف: این نوع جوراب‌ها برای بهبود جریان خون در موارد نارسایی رگ مزمن یا خفیف توصیه می‌شود. آنها باعث احساس سبکی در پاها می‌شوند و معمولاً در مراحل اولیه بیماری واریس یا برای پیشگیری از آن توسط پزشکان پیشنهاد می‌شوند.

2. فشرده‌سازی متوسط: این نوع جوراب‌ها برای مواردی مناسب هستند که علائم رگ‌های عنکبوتی یا واریسی دارید و تاثیر بیشتری نسبت به فشرده‌سازی خفیف دارند.

3. فشرده‌سازی سفت و فوق‌العاده سفت: استفاده از این نوع جوراب‌ها معمولاً در موارد جدی‌تر مانند بیماری‌های مرتبط با رگ‌ها از جمله ترومبوز ورید عمقی، زخم پا و تورم لنفاوی توصیه می‌شود. این نوع جوراب‌ها ممکن است بهترین گزینه برای افراد با بیماری‌های جدی مرتبط با رگ باشند، اما باید تحت نظر پزشکان استفاده شوند.

قیمت جوراب واریس  


قیمت جوراب واریس به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین آنها میزان فشردگی جوراب است. یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار شرکت سازنده است. در ایران جوراب های واریس با قیمت های متفاوتی از 60 هزار تا 1.5 میلیون تومان موجود است.

سوالات پرتکرار 

چگونه از جوراب های واریس نگهداری کنیم؟

جوراب های واریس را جداگانه یا با لباس های همرنگ در ماشین لباسشویی در دمای 30 یا 40 درجه بشویید. لطفا آنها را در یک چرخه شستشوی ملایم بشویید.

جوراب های فشاری چه کاریی انجام میدهند؟

جوراب های فشاری به طور خاص برای اعمال فشار به ساق پا طراحی شده اند که باعث حفظ جریان خون و کاهش ناراحتی و تورم میشود.

چه زمانی باید جوراب فشاری بپوشید؟

در صورت ابتلا به مسکلات زیر میتوانید از جوراب های فشاری استفاده کنید:

  • تقویت گردش خون
  • کاهش تورم در پاها و مچ پاها
  • بهبود درناژ لنفاوی
  • کنترل افت فشار خون ارتواستاتیک یا فشار خون پایین هنگامی که بعد از مدتی نشستن از جای خود بلند میشوید.
  • جلوگیری از تجمع خون در رگ های پا

چند ساعت در روز باید جوراب فشاری بپوشید؟

با وجود اینکه پوشیدن جوراب های فشاری به صورت 24 ساعته مضر نیست اما لازم هم نیست مگر اینکه پزشک از شما خواسته باشد.

آیا خوابیدن با جوراب فشاری کار درستی است؟

خوابیدن با جوراب های فشاری اشکالی ندارد. اما نباید به طور 24 ساعته از آنها استفاده کنید.

آیا اگر تمام روز مینشینم باید جوراب فشاری بپوشم؟

اگر تمام روز را در خانه یا پشت میز مینشینید پوشیدن جوراب های فشاری میتوانند از بروز برخی مشکلات جلوگیری کند. لازم نیست همیشه آنها را بپوشید اما حتی پوشیدن آنها برای چند ساعت در حالت نشسته میتواند مفید باشد.

 

مقالات مرتبط

نوبت دهی و تماس
× مشاوره در واتس اپ