لکه های قهوه ای روی مچ پا(لکه هموسیدرین) نشانه چیست+ درمان

لکه های قهوه ای روی مچ پا

لکه‌های هموسیدرین، به لکه‌های زیر پوستی شبیه هستند که رنگی تیره‌تر نسبت به پوست دارند. این لکه‌ها ممکن است قهوه‌ای یا شبیه به کبودی به نظر برسند و با گذشت زمان ممکن است تیره‌تر شده و تقریباً سیاه به نظر برسند. معمولاً لکه‌های هموسیدرین در قسمت پایین پا، نزدیک مچ پا یا روی پاها ایجاد می‌شوند.

این لکه‌ها به تنهایی خطر جدی برای سلامتی ندارند، اما ممکن است نشانه‌ای از وجود یک بیماری جدی‌تر باشند. اگر روی پا خود علائمی از تغییر رنگ یا تغییرات پوستی دیگری مانند تورم را تجربه کردید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

لکه هموسیدرین چیست؟ 


لکه هموسیدرین

هموسیدرین -یک ترکیب پروتئینی است که آهن را در بافت های بدن ذخیره میکند- میتواند در زیر پوست جمع شود. در نتیجه شما ممکن است متوجه ایجاد لکه های زرد، قهوه ای، سیاه  یا ظاهری کبود روی پوست شوید. لکه ها اغلب روی ساق پا ظاهر میشوند و در برخی موارد پوست بین زانو و مچ پا را درگیر میکنند.

این تغییر رنگ ناشی از هموگلوبین یعنی یک مولکول حاوی آهن است. هموگلوبین موجود در گلبول های قرمز خون شما مسئول حمل اکسیژن از ریه ها با بافت ها دیگر است. وقتی گلبول های قرمز شکسته میشوند هموگلوبین آهن آزاد میشود. سپس آهن به دام افتاده در بافت های زیر پوست ذخیره میشود و باعث ایجاد لکه های هموسیدرین میشود.

لکه های قهوه ای روی مچ پا نشانه چیست؟  


لکه های قهوه ای روی مچ پا نشانه چیست

لکه های قهوه ای روی مچ پا میتواند نشان دهنده شرایطی مختلفی باشد که برخی از عبارتند از :

  • دیابت
  • بیماری قلبی وعروقی
  • فشار خون بالا
  • زخم های وریدی
  • فشار خون
  • نارسایی رگ
  • لیپودرماتواسکلروز که یک بیماری پوست و بافت همبند است
  • درمان رگ

لکه های ناشی از بیماری قلبی، بیماری رگ یا زخم های مزمن ممکن است باقی بمانند. در برخی موارد ممکن است این رنگدانه ها با گذشت زمان کم رنگتر شوند.

چه عواملی احتمال ابتلا به لکه های رنگی هموسیدرین را افزایش میدهد؟  


عوامل خاصی میتوانند احتمال ابتلا به لکه های هموسیدرین را افزایش دهند مانند:

  • افزایش ملانین پوست
  • قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید
  • پوست حساس
  • مصرف داروهای خاص
  • اسکار کلوئیدی ناشی از عمل های قبلی یا آسیب
  • نازک بودن پوست

نارسایی مزمن وریدی و لکه های هموسیدرین  


نارسایی مزمن وریدی

افراد مبتلا به نارسایی مزمن وریدی ( CVI ) که به عنوان رگ واریسی هم شناخته میشود اغلب دچار لکه های پوستی میشوند. در یک سیستم طبیعی رگ خون از طریق دریچه های یک طرفه به سمت قلب حرکت میکند. CVI زمانی اتفاق میافتد که این دریچه ها دیگر کار نمیکنند و خون در پاها جمع میشود. آهن موجود در خون از طریق دیواره سیاهرگ ها نفوذ میکند و پاعث ایجاد لکه های هموسیدرین پوستی میشود. این تغییر رنگ پوست تا زمانی که منبع آنها درمان نشود از بین نمیرود.

درمان لکه های رنگی هموسیدرین  


درمان لکه های رنگی

با توجه به به این که لکه های هموسیدرین یکی از علائم نارسایی مزمن وریدی است باید به این مشکل هم رسیدگی شود. مراقبت از وضعیت سیاهرگ کمک میکند تا مطمئن شوید که تغییر رنگ پوست و علائم مرتبط بدتر نمیشود.

برای مدیریت این وضعیت ممکن است پزشک برای بهبود وضعیت گردش خون در پاها از شما بخواهد تا در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید. این کار از تجمع بیشتر خون در پاها و مچ پا جلوگیری میکند.

لباس های فشاری بپوشید  

جوراب واریس 2

پوشیدن لباس های فشاری میتواند به خونی که در ساق پا یا مچ پا جمع شده کمک کند تا در جهت درست به سمت قلب جریان پیدا کند.

پزشک شما ممکن است جوراب های کشسانی را تجویز کند که با پارچه های منعطف و درجه بندی شده تهیه شده است. این لباس ها فشارهای مختلفی را به قسمت های مختلف ساق پا و مچ پا واری میکنند تا خون به درستی در رگ ها حرکت کند.

حفظ وزن سالم    

چاقی ممکن است باعث ایجاد دریچه های مسدود یا ضعیف در رگها شود. متخصصان میتوانند به شما کمک کند تا با ایجاد عادات غذای و انجام  ورزش های مناسب وزن خود را کاهش دهید.

پاها را بالا نگه دارید  

بالا نگه داشتن پاها

ایستادن یا نشستن طولانی مدت میتواند باعث تجمع خون درگ های پا شود. استراحت کردن به منظور حرکت دادن پاها میتواند به جریان خون به سمت قلب کمک کند. هنگام نشستن پاهای خود را با قرار دادن روی زیر پایی بلند کنید و از روی هم قرار دادن پاها خودداری کنید.

افزایش میزان فعالیت   

پزشک ممکن است به شما توصیه کند که هفته‌ای چندین بار، به مدت 30 دقیقه، فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌ثابت یا دویدن آهسته انجام دهید. فعالیت بدنی کمک می‌کند به بهبود گردش خون و تقویت عضلات پاها، و همچنین جریان خون به سمت قلب را بهبود می‌بخشد. همچنین، کشش عضلات ساق پا نیز می‌تواند به بهبود جریان خون کمک کند.

از پوشیدن لباس های تنگ و کفش های پاشنه بلند خودداری کنید 

خودداری از پوشیدن کفش پاشنه بلند

پوشیدن لباس های تنگ میتواند جریان خون در پاها را محدود کند و خطر نارسایی مزمن رگ را افزایش دهد. پوشیدن کفش های پاشنه بلند هم میتواند جریان خون در پاها را دچار مشکل کند.

از مصرف نمک خودداری کنید  

نمک یا سدیم میتواند باعث نگه داشتن آب بدن شود. این مایعات اضافی در پاها ممکن است باعث تورم و فشار روی رگ ها پا، ضعیف شدن دیواره سیاهرگ ها ودر نتیجه منجر به نارسایی رگ شود.

برای رفع لکه های قهوه ای روی مچ پا میتوان از لیزرتراپی یا انواع کرم های درمانی استفاده کرد.

کرم و ژل 

کرم ها و ژل هایی که به صورت موضعی استفاده میشوند میتوانند به کاهش رنگ لکه های هموسیدرین و بهبود ظاهر پوست کمک کنند. این لکه ها را میتوان با ژل آرنیکا درمان کرد. ژل آرنیکا یک ژل هومیوپاتی است که برای کاهش کبودی و لک ناشی از درمان سیاهرگ استفاده میشود.

لیزر درمانی  

لیزر درمانی یا نور پالسی شدید ممکن است برای درمان لکه های هموسیدرین موثر باشد. بسته به میزان تیره بودن لکه ها ممکن است به بیشتر از یک جلسه درمان نیاز داشته باشید. لیزر درمانی تضمینی برای از بین بردن کل لکه نیست اما ممکن است ظاهر پوست را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.

آیا لکه های هموسیدرین خطرناکند؟ 


این لکه‌ها به تنهایی خطر جدی برای سلامتی ندارند، اما ممکن است نشانه ای از وضعیتی باشند که می‌تواند خطرناک باشد. تغییرات پوستی ممکن است نشان دهنده گردش خون ضعیف باشد که می‌تواند منجر به درد مزمن و سایر عوارض جدی مانند زخم پا و عفونت‌های پوستی شود.

شرایطی که به رگ‌های خونی آسیب می‌رساند می‌تواند باعث تجمع مایع در بافت‌های اطراف شود و بر گردش خون در آن ناحیه تاثیر گذار باشد. در نتیجه، ممکن است باعث ایجاد مشکلات پوستی شود، از جمله اگزمای پوستی، درماتیت، زخم‌های وریدی، سلولیت و ترومبوفلبیت.

سوالات پرتکرار  


آیا لکه های هموسیدرین خطرناکند؟  

لکه های هموسیدرین در بسیاری از موارد ممکن است دائمی باشند. این لکه ها به خودی خود خطرناک نیستند اما ممکن است نشان دهنده یک بیماری جدی باشند.

از بین رفتن لکه های هموسیدرین چقدر طول میکشد؟ 

این تغییر رنگ معمولا موقتی است و پس از درمان طی چند هفته برطرف میشود. اما در برخی موارد لکه ها دائمی میشوند.

چگونه میتوان لکه های هموسیدرین را درمان کرد؟  

مصرف برخی کرم های موضعی مانند کرم های حاوی هیدروکینون میتواند لکه های تیره را کم رنگ کند. پزشک میتواند این کرم را برای شما تجویز کند. همچنین لیزر درمانی یا نورپالسی شدید هم میتواند لکه ها را کمرنگ کند.

علت ایجاد لکه های قهوه ای روی مچ پا چیست؟  

لکه های هموسیدرین معمولا در قسمت پایین ساق پا و نزدیک مچ پا ایجاد میشوند. دلیل این مشکل نفوذ خون از رگ های کوچکی به نام مویرگ است. این خون زیر پوست جمع میشود و هموگلوبین های باقی مانده باعث ایجاد لکه روی پوست میشوند.

چرا ساق پاهایم دچار لکه های قهوه ای میشود؟  

تغییر رنگ قرمز مایل به قهوه ای در قسمت پایین پاها ناشی از بیماری مزمن رگ یعنی عملکرد غیر طبیعی رگ ها است. وقتی رگ های شما نمیتوانند خون را به درستی به سمت قلب پمپاژ کنند خون در ساق پا جمع میشود. علائم این وضعیت با تحریک و خارش پوست شروع میشود و سپس تبدیل به رگ های واریسی میشود

مقالات مرتبط

نوبت دهی و تماس
× مشاوره در واتس اپ