واریس دست و درمان آن به روش های مختلف

واریس دست

شاید شما هم از رگ های واریسی روی دستانتان ناراحت هستید. یا شاید نگران هستید که وجود این رگ نشان دهنده یک بیماری جدی است. در بیشتر موارد رگ های واریسی تنها از لحاظ زیبایی باعث ایجاد مشکل میشوند و رگ های بازو و دست به طور طبیعی کار میکنند. اما در برخی موارد اندک رگ های واریسی نشان دهنده مشکل بزرگتری هستند. به هر حال اگر نگران این رگ ها هستید بهتر است با یک پزشک با تجربه صحبت کنید تا مطمئن شوید که رگ های واریسی شما نشان دهنده یک بیماری زمینه ای نیستند. بهتر است با علت به وجود آمدن رگ های واریسی و نحوه درمان آنها آشنا شوید.

رگ های واریسی دست


رگ‌های واریسی دست به طور پاتولوژیکی بیماری نیستند. در واقع، تمام افراد رگ‌های برآمده روی دست‌های خود را دارند. این سیاهرگ‌ها با رگ‌های واریسی پا تفاوت دارند و کاملاً عادی هستند. با این حال، در برخی موارد ممکن است خطرناک باشند. رگ‌های واریسی دست نشانه‌ای از بیماری نیستند، اما از لحاظ زیبایی ممکن است برای برخی افراد ناخوشایند باشند. در اکثر موارد، درمان رگ‌های واریسی دست تنها جنبه زیبایی دارد. به عنوان مثال، ورزشکاران جوان با اندام‌های متناسب که ممکن است لاغر باشند، رگ‌های واریسی دست، ساعد یا بازوی خود را کاملاً واضح می‌بینند. اگرچه مردان بیشتر از زنان به رگ‌های واریسی دست مبتلا می‌شوند، اما کمتر تمایل به درمان آن دارند. رگ‌های واریسی دست گاهی اوقات در اثر افزایش سن ایجاد می‌شوند. افراد با افزایش سن، رنگ و چربی پوستشان از بین می‌رود، بنابراین پوست شروع به افتادگی می‌کند و این رگ‌ها برجسته‌تر می‌شوند. به طور کلی، مردان رگ‌های دست برجسته‌تری نسبت به زنان دارند، اما کمتر به دنبال درمان آن هستند. این مسئله ممکن است به این دلیل باشد که مردان از اندازه رگ‌های خود آگاه نیستند یا آن را بخشی از بدن عضلانی خود می‌دانند. البته بعضی از مردان هم ظاهر رگ‌های واریسی خود را دوست ندارند.

دلایل ایجاد رگ های واریسی  


دلایل ایجاد رگ های واریسی

رگ های واریسی دست دلایل مختلفی دارند. شما باید به این نکته توجه کنید که هر کسی ممکن است به رگ های واریسی مبتلا شود. اما برخی موارد تاثیر بیشتری بر روند ایجاد رگ های واریسی دارند که عبارتند از:

سن  

با افزایش سن پوست نازک تر میشود و خاصیت ارتجاعی خود را از دست میدهد و در نتیجه رگ های دست بیشتر نمایان میشوند. افزایش سن همچنین باعث ضعیف شدن دریچه های رگ میشود و میتواند منجر به تجمع طولانی مدت خون در رگ شود. این وضعیت رگ ها را بزرگ میکند.

ورزش  

هنگام ورزش فشار خون افزایش میابد و رگ ها به پوست نزدیک میشوند. هنگامی که فشار خون به حد نرمال میرسد رگ های دست برجسته تر میشوند. ورزش منظم به خصوص ورزش های قدرتی میتواند رگ های برآمده دست را دائمی کند. بلند کردن مکرر وزنه در باشگاه یا برداشتن اجسام سنگین در محل کار اغلب منجر به افزایش جریان خون و سفت شدن عضلات میشود. این فشار ها میتواند باعث ایجاد سیاهرگ های برجسته شود.

چربی کم بدن  

اگر خیلی لاغر هستید کمبود حجم بافت در دستان شما میتواند رگ ها را برجسته تر نشان دهد. ورزشکارانی که به طور منظم ورزش میکنند یا به صورت رقابتی تمرین میکنند بدنشان نسبت به افراد معمولی چربی کمتری دارد. همچنین توده عضلانی بیشتری زیر پوستشان وجود دارد درنتیجه ترکیب این دو عامل باعث برجسته تر شدن رگ ها میشود.

هوای گرم   

گرمای هوا میتواند کارکرد صحیح دریچه های رگ را دشوار تر کند در نتیجه رگ ها بزرگتر میشوند. رگها در هوای گرم گشاد میشوند تا گرمای بیشتری به محیط آزاد شود.

ژنتیک 

ژنتیک میتواند روی ظاهر رگ های دست انسان تاثیر گذار باشد. اگر یکی از اعضای خانواده شما رگ های برجسته روی دستهایش دارد ممکن است شما هم روی دستتان رگ های برآمده داشته باشید.

برخی بیماری ها  

اگر یک یا چند رگ متورم در دست خود دارید، این ممکن است نشانه‌ای از فلبیت باشد که به معنای التهاب رگ‌ها است. این ممکن است ناشی از آسیب یا عفونت باشد. همچنین، ممکن است نشانه‌ای از لخته شدن خون در یک رگ سطحی یا یک رگ عمقی (DVT) باشد.

ترومبوفلبیت سطحی معمولاً خطرناک نیست، اما DVT یک بیماری جدی است که نیاز به درمان فوری دارد. برای بررسی وضعیت رگ‌های دست خود، می‌توانید بازوهای خود را بالا برده و سپس آنها را پایین بیاورید تا به رگ‌های برجسته دستتان نگاه کنید. اگر خون تخلیه نشد، این ممکن است نشانه‌ای از لخته شدن خون باشد و نیاز به مشاوره پزشکی دارید.

درمان رگ های واریسی دست  


درمان رگ های واریسی

درمان رگ های واریسی دست به علت آن بستگی دارد. در بیشتر موارد افراد برای زیبایی به دنبال درمان رگ های واریسی هستند. اکثر رگ های واریسی نیاز به درمان ندارند در نتیجه شرکت های بیمه هزینه های آن را پوشش نمیدهند. روش های درمان زیبایی رگ های واریسی دست شبیه به درمان رگ های واریسی پاها است. قبل از انتخاب هر روش درمان مطمئن شوید که آن روش به گردش خون شما آسیب وارد نمیکند و خون شما به راحتی از طریق رگ های دیگر عبور میکند. این روش های درمانی عبارتند از:

فلبکتومی سرپایی 

در این روش یک برش کوچک در اطراف رگ ایجاد میشود تا بخش آزاردهنده رگ برداشته شود. برای انجام این روش بیمار باید تحت بی حسی موضعی قرار گیرد. جراح ابتدا ناحیه مورد نظر را با بی حسی موضعی بی حس میکند. پزشک پس از ایجاد برش ها با وارد کردن یک قلاب جراحی از طریق برش ها رگ های مورد نظر را خارج میکند. این برش ها بسیار ریز هستند و نیاز به بخیه ندارند.

اسکلروتراپی  

این روش با تزریق یک ماده شیمیایی باعث ایجاد جای زخم میشود. جای زخم رگ را میبندد. اسکلروتراپی یک روش کم تهاجمی است. در این روش پزشک محلولی را به رگ های آسیب دیده تزریق میکند که پوشش داخلی رگ ها را تحریک میکند و باعث فروپاشی رگها میشود. سپس رگ ها در عرض چند هفته به تدریج توسط بافت های بدن جذب میشوند.

لیزر درمانی یا درمان فرسایشی درون وریدی  

برای بستن رگ های برآمده میتوان از امواج رادیویی یا نور تقویت شده استفاده کرد. این روش برای رگ های کوچکتر مناسب است.

برداشتن و بستن رگ 

در این روش درمانی بیمار باید تحت بیهوشی عمومی قرار گیرد. در این روش پزشک رگ ها را میبندد. این روش معمولا برای رگ های بزرگ تر مناسب است.

خطرات واریس دست  


رگ‌های برجسته در دست در اکثر موارد مشکل جدی برای افراد ایجاد نمی‌کنند، اما از لحاظ زیبایی می‌توانند ناخوشایند باشند. اگر می‌خواهید از رگ‌های واریسی خلاص شوید، باید به دنبال یک درمان زیبایی باشید. اما اگر علائم دیگری دارید یا نگران هستید که مشکل بزرگی باعث ایجاد رگ‌های واریسی شده است، بهتر است با یک پزشک مشورت کنید. پزشک می‌تواند هر گونه مشکل احتمالی را تشخیص دهد و درمان‌های مناسب را به شما توصیه کند.

مقالات مرتبط

نوبت دهی و تماس
× مشاوره در واتس اپ