رگ های روی سینه نشانه چیست؟ واریس سینه چگونه درمان می‌شود؟

رگ های قابل مشاهده روی سینه ممکن است برای برخی افراد نگران کننده باشد. اما این رگ ها معمولا بی خطرند و نیازی به درمان ندارند. اما کسانی که از ظاهر این رگ ها ناراضی اند میتوانند برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کنند.

چه چیزی باعث ایجاد رگ های واریسی سینه میشود؟

رگ های واریسی سینه

رگ های واریسی سینه دلایل مختلفی دارند که عبارتند از:

بارداری

در دوران باداری به خصوص در اوایل بارداری ممکن است این رگ ها روی سینه ظاهر شوند. تعریف دقیق تر میتواند این باشد که سیاهرگ های سینه بیشتر نمایان میشوند و دلیل آن این است که حجم خون شما در دوران بارداری 20 تا 40 درصد افزایش میابد. رگ ها خون، مواد مغذی و اکسیژن را به جنین در حال رشد میرسانند. افزایش حجم خون باعث میشود سیاهرگ های زیر پوست واضح تر دیده شوند.

این وضعیت معمولا پس از زایمان کاهش میابد اما ممکن است ادامه داشته باشد به خصوص اگر شیر میدهید.

شیر دهی

در دوران شیردهی، مشاهده سیاهرگ های قابل توجه در سینه، به خصوص زمانی که شیر پر شده است، امری شایع است. اما اگر رگ ها عنکبوتی شکل باشند و علائمی مانند قرمزی، تب و ناراحتی وجود داشته باشد، احتمالاً به دلیل تورم پستان باشد.

ماستیت یک بیماری التهابی و عفونی در پستان است. در صورتی که مشکوک به ابتلا به این بیماری باشید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. این بیماری با مصرف آنتی بیوتیک های خوراکی به راحتی درمان می شود.

رگ های واریسی یا عنکبوتی

رگ های واریسی زمانی ظاهر میشوند که دریچه های رگ ها ضعیف باشند و خون در رگ ها جمع شود. رگ ها ممکن است آسیب ببینند و بد شکل و متورم به نظر برسند. رگ های واریسی ممکن است کبود یا دردناک باشند.

رگ های واریسی بیشتر روی پاها ایجاد میشوند اما ممکن است سینه ها را هم تحت تاثیر قرار دهند. البته ایجاد رگ های واریسی روی سینه یک وضعیت نادر است. برخی افراد ممکن است مبتلا به نوع خفیف تر رگ های واریسی یعنی رگ های عنکبوتی شوند.

درماتوپروز

سن یکی از عوامل مهم درماتوپروز یا بیماری شکنندگی پوستی مزمن است.  با افزایش سن پوست نازک تر میشود و در نتیجه بیشتر در معرض خطر پارگی و کبودی قرار دارد.

این تغییرات باعث میشود رگ های زیر پوست بیشتر نمایان شوند به خصوص اگر فردی پوست روشن یا چربی بدن کمی داشته باشد.

سایر عوامل میتواند شامل موارد زیر باشد:

• آسیب پوستی ناشی از اشعه ماورا بنفش (UV) A و اشعه UVB
  • ژنتیک
  • استفاده طولای مدت از کورتیکواستروئید ها

بیماری موندور سینه

بیماری موندور یک بیماری نادر و خوش خیم (غیر سرطانی) است. هم زنان و هم مردان میتوانند به این بیماری مبتلا شوند اما این بیماری در بین زنان شایع تر است. این بیماری که به آن ترومبوفلبیت سطحی هم گفته میشود در اثر التهاب رگ در سینه یا دیواره قفسه سینه ایجاد میشود و سیاهرگ زیر پوست قابل مشاهده است.

این بیماری ممکن است ناشی از ورزش های سنگین، سوتین تنگ یا یک عمل جراحی باشد. این وضعیت در برخی موارد میتواند نشانه سرطان باشد.

بنابراین اگر متوجه یک رگ قابل مشاهده جدید شدید با پزشک خود تماس بگیرید.

سرطان سینه

سرطان سینه التهابی (IBC) نوعی سرطان سینه است که معمولا علائم قابل مشاهده ای در پوست بیرونی سینه دارد. این علائم میتواند شامل موارد زیر باشد:

• تغییر در شکل یا اندازه سینه
  • تغییرات پوستی که شبیه پوست پرتقال است (گود رفته یا زبر)
  • التهاب یا داغی پوست
  • سیاهرگ هایی که در نزدیکی این تغییرات پوستی رشد میکنند

بیشتر اوقات دلیل رگ های قابل مشاهده جدید شیردهی یا افزایش وزن است اما اگر رگ ها در نزدیکی هر تغییر دیگری در سینه ظاهر شدند فورا با پزشک خود تماس بگیرید تا آن را بررسی کند.

جراحی سینه

بزرگ کردن سینه میتواند باعث ظاهر شدن سیاهرگ های قابل مشاهده در سینه شود. اگر میخواهید سینه های خود را بزرگ کنید بهتر است این موارد را در نظر بگیرید.

افزایش یا کاهش وزن

افزایش وزن به خصوص در سینه ها میتواند باعث نمایان شدن سیاهرگ ها شود. اگر سینه های بزرگتری دارید ممکن است رگ ها بیشتر دیده شوند.

کاهش وزن میتواند باعث از بین رفتن چربی سینه ها و نمایان شدن سیاهرگ ها شود. بنابراین این رگ ها میتوانند در اثر کاهش وزن هم نمایان شوند.

هورمون ها و سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

تغییرات هورمونی میتواند بدن شما از جمله سینه ها را تحت تاثیر قرار دهد. هورمون های پریود میتوانند اندازه سینه ها را تغییر دهند بنابراین ممکن است متورم و حساس شوند.

تورم باعث افزایش جریان خون میشود بنابراین ممکن است سیاهرگ های بیشتر نمایان شوند.

ورزش

وقتی افزایش گرما باعث رسیدن خون به سینه ها میشود رگ های خونی بیشتر نمایان میشوند. بنابراین اگر بعد از یک ورزش پرفشار عرق کردید رگ های روی سینه های شما نمایان میشوند. این وضعیت جای نگرانی ندارد اما اگر احساس کردید تغییرات ایجاد شده جدی هستند با پرشک خود صحبت کنید.

درمان رگ های واریسی برای چه کسانی مناسب است؟

افرادی که شرایط زیر را دارند بهترین کاندید برای درمان رگ های واریسی هستند:

• 28 سال به بالا سن داشته باشید
  • باردار نباشید
  • در دوران شیردهی نباشید
  • درحال تجربه کردن یک تغییر شدید هورمونی نباشید

برای درمان رگ های سینه چه کاری میتوان انجام داد؟

درمان رگ های سینه

این رگ ها معمولا خود به خود از بین میروند. اما روش های درمانی هم برای آنها وجود دارد مانند:

لیزر درمانی

یک پرتو نور روی سطح رگ های واریسی قرار میگیرد تا آنها را ببندد و باعث حل شدن آنها شود. به طور کلی لیزر برای درمان رگ های سطحی و کوچک استفاده میشود. پزشک ابتدا وضعیت شما را بررسی میکند تا مطمئن شود که چه درمانی برای شما مناسب است. آنها معمولا رگ های سبز مایل به آبی سینه را با تزیرق اسکلروتراپی و رگ های بنفش را با لیزر و دستگاههای نور پالسی شدید درمان میکند.

درمان رگ های سینه با اسکلوروتراپی

درمان رگ های واریسی و عنکبوتی سینه با استفاده از اسکلروتراپی انجام می‌شود. در این روش، دارویی به داخل سیاهرگ‌ها تزریق می‌شود که باعث تحریک و بسته شدن جریان خون در این رگ‌ها می‌شود. این اقدام باعث درمان رگ‌های واریسی می‌شود و با تغییر مسیر خون به سیاهرگ‌های دیگر، این مشکل رفع می‌شود.

اسکلروتراپی یک روش سطحی است و تزریق آن تقریباً بدون درد صورت می‌گیرد و نیازی به بیهوشی ندارد. این روش ممکن است منجر به تورم یا کبودی موقت شود و ممکن است سینه‌ها را برای مدت کوتاهی نسبت به لمس حساس کند. بیمارانی که ایمپلنت سینه دارند هم می‌توانند از این درمان استفاده کنند زیرا رگ‌های واریسی به سطح پوست نزدیک هستند و هیچ خطری برای ایمپلنت سینه ندارند. نتایج اولیه این درمان تقریباً بلافاصله قابل مشاهده است.

فرسایش فرکانس رادیویی

ابلیشن یا فرکانس رادیویی (RFA) یا VNUS Closure درمانی برای سیاهر گ های سینه است. این یک درمان پیشرفته است که در آن از انرژی فرکانس رادیویی برای گرم کردن و فروپاشی کلاژن داخل رگ های اسیب دیده استفاده میشود و در نهایت آنها را مسدود میکند.

به طور کلی پزشکان توصیه میکنند که با روش هایی مثل ورزش از سلامت بدن خود مراقبت کنید تا خون به خوبی در رگ ها جریان داشته باشد.

پیشگیری از واریس سینه

همیشه نمیتوان از ایجاد رگ های واریسی جلوگیری کرد به خصوص با افزایش سن. با این حال شما میتوانید احتمال آشکار شدن رگ های خود را با رعایت موارد زیر کاهش دهید:

• هنگام شیر دادن به کودک مطمئن شوید که سینه شما در وضعیت خوبی قرار دارد و در صورت احساس درد با پزشک خود مشورت کنید.
  • استفاده از کرم های ضد آفتاب یا پوشاندن قفسه سینه برای جلوگیری از آسیب پوستی که ممکن است منجر به شکستگی عروق خونی شود.
  • محافظت از سینه ها هنگام انجام ورزش هایی که احتمال برخورد ضربه با بدن وجود دارد
  • داشتن فعالیت بدنی میتواند به حفظ سلامت سیستم قلبی عروقی از جمله سیاهرگ ها کمک کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در اکثر موارد، اگر رگ‌های واریسی برای مدت طولانی قابل مشاهده باشند، نیازی به مراجعه به پزشک نیست. با این حال، در موارد زیر بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

• سیاهرگ‌های بسیار بزرگ، پیچ خورده یا درناک هستند
  • رگ‌های جدید به طور ناگهانی و بدون دلیل ظاهر می‌شوند
  • شیر دادن به نوزاد دردناک است یا باعث کبودی می‌شود
  • پوست روی سینه یا اطراف آن دچار قرمزی، خارش یا درد می‌شود
  • علائم دیگری مانند تب و داغی سینه و قفسه سینه

اگر فردی مشکوک به سرطان سینه باشد، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند.

علائم سرطان سینه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• تغییر در شکل یا اندازه یک سینه
  • ظاهر شدن توده روی سینه یا زیر بغل
  • پوست قرمز یا پوست فلس دار که بهبود نمیابد
  • ترشح از نوک پستان
  • وارونه شدن نوک پستان

سوالات پرتکرار

آیا رگ های سینه تنها نشان دهنده واریس یا سرطان هستند؟

خیر این رگ ها لزوما نشانه سرطان نیستند. رگ های واریسی عمدتا زمانی ظاهر میشوند که دریچه های رگ ها ضعیف شوند. افزایش طولانی مدت فشار در رگ ها، آسیب، افزایش سن از دیگر عوامل ابتلا به رگ های واریسی هستند. نمایان شدن رگ های سینه دلایل زیادی دارد و تنها محدود به سرطان نمیشود. برای مثال این رگ ها ممکن است در اثر بارداری، افزایش وزن و بیماری موندور نمایان شوند.

آیا نمایان شدن رگ ها روی قفسه سینه طبیعی است؟

بیشتر اوقات رگ های قابل مشاهده روی سینه بی خطر هستند. این رگ ها ممکن است از نظر زیبایی برای شما خوشایند نباشد اما معمولا هیچ خطر جدی برای سلامتی ندارند.

چه چیزی باعث میشود رگ های سینه بیشتر نمایان شوند؟

افزاشی سن و تغییرات هورمونی دو دلیل اصلی نمایان شدن رگ های سینه هستند. یکی دیگر از دلایل ایجاد رگ های سینه ورزش پرفشار است. فعالیت منظم و سنگین میتواند باعث ظاهر شدن سیاهرگ ها در کل بدن شود. این رگ ها در زنان به طور برجسته در ناحیه بالایی تا میانی سینه خود را نشان میدهند.

چگونه از شر سیاهرگ های سینه خلاص شویم؟

اسکلروتراپی یکی از روش های درمانی سریع و بدون درد برای رگ های سینه است. در این روش  از یک سوزن ظریف برای تزریق محلول به رگ های واریسی استفاده میشود. این محلول بدون اینکه به جریان خون آسیب بزند رگ های آسیب دیده را میبندد.