علت بیرون زدگی رگ پیشانی و درمان آن

برجستگی و بیرون‌زدگی رگ‌ها، به‌ ویژه رگ‌های صورت، غالباً خطرناک و نگران‌کننده نیست. رگ‌های روی پیشانی یا کنار صورت در نزدیکی شقیقه‌ها عموماً نمایان می‌شوند و بیرون می‌زنند. هرچند بیرون‌زدگی و ورم رگ‌های پیشانی غالباً یکی از پیامدهای بالا رفتن سن است، این وضعیت ممکن است نشانه تحمل فشار یا استرس نیز باشد. برجسته شدن رگ‌های پیشانی وضعیت شایعی است. اما اگر ورم رگ با درد همراه باشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

دلایل بیرون زدن رگ پیشانی

ورم کردن رگ‌ها در مرکز پیشانی یا کنار صورت، در نزدیکی شقیقه‌ها مشاهده می‌شود. بیرون‌زدگی رگ پیشانی به ندرت علامت وجود مشکلی اورژانسی است. چندین عامل باعث بیرون زدن رگ‌های پیشانی می‌شود.

عوامل ژنتیکی و بالا رفتن سن می‌تواند باعث نمایان شدن رگ‌های بزرگ پیشانی شود. با پیر شدن، پوست نازک‌تر می‌شود و به همین دلیل رگ‌ها به نظر برجسته‌تر یا بزرگ‌تر از حد معمول خود می‌آیند. همچنین، بالا رفتن سن می‌تواند خطر بروز مشکلات عروقی را افزایش دهد. اگر پوست شما روشن است، رگ‌های آبی‌رنگ می‌توانند از روی پوست دیده شوند.

لاغر بودن و کمبود وزن نیز می‌تواند باعث نمایان‌تر شدن رگ‌ها شود. افرادی که لاغر هستند یا چربی بدنشان کم است، پوست کشیده‌تری دارند؛ به همین دلیل رگ‌های پیشانی و سایر نقاط بدنشان بیشتر جلب توجه می‌کند.

در ادامه با دیگر علل بیرون‌زدگی رگ پیشانی آشنا می‌شوید.

فشار یا کشیدگی

افزایش فشار باعث برجسته شدن رگ‌ها و نمایان شدنشان از روی پوست می‌شود. خنده از ته دل موجب بیرون زدن رگ‌های پیشانی می‌شود. وقتی می‌خندید، فشار روی قفسه سینه بیشتر می‌شود و درنتیجه رگ‌ها منبسط می‌شوند. همین وضعیت درباره عطسه مکرر، ورزش و استفراغ شدید صادق است. سردردهای تنشی و خستگی چشم نیز می‌تواند فشار داخل سر و رگ‌ها را افزایش دهد. عامل‌های زیر فشار داخل گردن و سر را بیشتر می‌کنند:

• خنده
  • عطسه
  • فریاد زدن
  • گریه کردن
  • ورزش

بارداری

تغییرات هورمونی متعددی در دوران بارداری در بدن مادران رخ می‌دهد که می‌تواند باعث بالا رفتن حجم خون و درنتیجه بزرگ و برجسته شدن رگ‌ها شود. بدن در دوران بارداری مقدار بیشتری هورمون استروژن و پروژسترون تولید می‌کند که به نوبه خود می‌تواند رگ‌ها را گشادتر و ضعیف‌تر کند. به‌علاوه بدن جریان خون را افزایش می‌دهد؛ افزایش جریان خون رگ‌ها را بزرگ می‌کند، ضمناً ممکن است خون در رگ‌ها جمع شود. برآیند این عوامل بزرگ شدن و ورم کردن رگ‌های صورت است. براساس پژوهش‌های انجام‌شده، میزان پروژسترون در بدن بانوان باردار ده برابر بیشتر از حد معمول است.

آرتریت گیجگاهی

آرتریت گیجگاهی یا آرتریت سلول غول‌آسا نوعی واسکولیت است که رگ‌های نزدیک گیجگاه را درگیر می‌کند. به التهاب رگ واسکولیت گفته می‌شود. آرتریت گیجگاهی موجب التهاب شریان‌های گیجگاهی و رگ‌های پیرامون می‌شود. درنتیجه رگ‌هایی که در امتداد گیجگاه‌ها تا وسط پیشانی کشیده شده‌اند، بزرگ و متورم می‌شوند. دیگر علائم آرتریت گیجگاهی عبارت است از:

• سردردهای شدید و ضربان‌دار
  • درد یا حساسیت به لمس در نزدیکی گیجگاه‌ها، دهان یا فک
  • ورم کردن پوست سر
  • تاری دید یا دوبینی
  • بی‌اشتهایی
  • تعریق

فشار خون بالا

فشار خون بالا یا هر عامل دیگری که جریان خون را در سر افزایش دهد، می‌تواند باعث برجسته شدن رگ‌ها شود. همچنین فشار خون می‌تواند علامت وجود یک مشکل قلبی مزمن باشد. اگر بیرون‌زدگی رگ پیشانی با درد قفسه سینه یا علائم غیرعادی دیگر همراه بود، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

ساعت‌های متمادی زیر نور آفتاب بیرون ماندن یا آفتاب‌سوختگی‌های مکرر باعث ورم کردن رگ‌های عنکبوتی روی صورت می‌شود. گرمای خورشید رگ‌ها را گشاد می‌کند تا بتوانند دمای داخلی بدن را تنظیم کنند. اتساع رگ‌ها طبعاً باعث بزرگ و برجسته شدنشان می‌شود. البته احتمال پاره شدن یا ترکیدن رگ‌های گشادشده نزدیک سطح پوست نیز وجود دارد که موجب تشکیل رگ‌های عنکبوتی می‌شود و بافت پوست اطراف را نیز ضعیف می‌کند. اگر رگ‌ها ضعیف باشند، پس از تماس بیش از حد با نور خورشید نمی‌توانند منقبض شوند و به اندازه عادی برگردند. رگ‌های عنکبوتی به رنگ آبی، قرمز یا بنفش دیده می‌شوند و به جز پیشانی غالباً روی گونه‌ها و بینی نیز مشاهده می‌شوند. رگ‌های عنکبوتی به‌ویژه روی صورت بانوانی با رنگ پوست روشن‌تر و سالمندان به چشم می‌خورد.

درمان بیرون‌زدگی رگ پیشانی

بیرون زدگی رگ پیشانی بیشتر مواقع نیاز به درمان ندارد. با این حال، برای افرادی که از ظاهر رگ‌های برجسته و متورم روی پیشانی خود ناراضی هستند، درمان‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند میزان برجستگی و نمایانی رگ‌ها را کاهش دهد. قبل از شروع هر درمان، بهتر است با پزشک خود درباره خطرات احتمالی و تأثیرات جانبی روش درمانی که انتخاب کرده‌اید مشورت کنید و اطمینان حاصل کنید که درمان برای سلامتی شما مضر نیست. روش‌های معمولی برای درمان بیرون زدگی رگ پیشانی عبارتند از:

• الکتروسرجری: در این روش کم تهاجمی از جریان برق خروجی از یک سوزن دستی برای حذف رگ استفاده می‌شود. الکتروسرجری روشی سریع ولی دردناک است.
  • اسکلروتراپی: در این روش، پزشک محلولی را در رگ برجسته تزریق می‌کند که باعث منقبض و بسته شدن رگ می‌شود و بدن در نهایت رگ بسته شده را بازجذب می‌کند. این روش به عنوان یکی از روش‌های استاندارد برای درمان رگ‌های واریسی و عنکبوتی شناخته شده است. اسکلروتراپی نیاز به جراحی ندارد، اما برای رگ‌های صورت خطرناک است و عوارض آن ممکن است مرگبار باشد. قبل از موافقت با انجام اسکلروتراپی حتما با پزشک معالجتان درباره سایر روش‌های درمان مشورت کنید.
  • جراحی با لیزر: در این روش کم تهاجمی، از نور لیزر برای بستن رگ‌های متورم استفاده می‌شود. گرمای لیزر بافت داخلی دیواره‌های رگ‌ها را تخریب می‌کند و درنتیجه رگ محو و حتی ناپدید می‌شود و بدن بافت مرده را به‌طور طبیعی جذب می‌کند.
  • جراحی: جراحی تنها روش درمان بیرون‌زدگی رگ‌های بزرگ‌تر است. پزشک رگ را طی عمل جراحی بیرون می‌آورد یا رگ را می‌بندد.

زمان مراجعه به پزشک برای درمان بیرون‌زدگی رگ

هرچند بزرگ و متورم شدن رگ‌های پیشانی یک فوریت پزشکی و مشکلی خطرناک محسوب نمی‌شود، بیماران در صورت بروز علائم زیر باید به پزشک مراجعه کنند:

• تاری دید یا دوبینی
  • درد یا حساسیت به لمس در نزدیکی گیجگاه‌ها، دهان یا فک

حتی اگر بیرون‌زدگی رگ پیشانی بدون علائم باشد، بیماران باید درباره روش‌های ممکن درمان با پزشک مشورت کنند؛ سپس تمام مزایا و عوارض جانبی یا خطرهای احتمالی درمان‌های جراحی و غیرجراحی را سبک و سنگین کنند و در نهایت آگاهانه تصمیم بگیرند.

پیشگیری از برجسته شدن رگ‌های پیشانی

با اعمال تغییرات اندک در روال روزانه، می‌توان از بروز رگ‌های برجسته بر روی صورت جلوگیری کرد. رعایت موارد زیر می‌تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند:

• استفاده روزانه از ضدآفتاب: حتی اگر هوا ابری است، استفاده از ضدآفتاب ضروری است، زیرا پوست هنوز ممکن است در معرض اشعه‌های مضر UV قرار بگیرد. بنابراین، همیشه قبل از خروج از منزل از ضدآفتاب استفاده کنید.
  • ورزش روزانه: ورزش روزانه می‌تواند رگ‌ها را قوی‌تر کرده و گردش خون را افزایش دهد. بنابراین، حداقل 60 دقیقه در روز به ورزش بپردازید.
  • تغذیه سالم: تغذیه مناسب می‌تواند در پیشگیری از بروز رگ‌های برجسته مؤثر باشد.
  • مراقبت از پوست: عارضه‌هایی مانند آکنه، آلرژی یا روزاسه را که ممکن است باعث تحریک یا التهاب پوست شوند، درمان کنید.
  • مراقبت ملایم از پوست: هنگام شستشو، پوست صورت را با ملایمت بشویید و از مالیدن یا ساییدن شدید پوست خودداری کنید.
  • محدود کردن تعریض به نور آفتاب: مدت زمان طولانی زیر نور آفتاب نمانید و حمام آفتاب طولانی نگیرید.
  • استفاده از آب گرم: به جای آب داغ، از آب گرم برای شستشو استفاده کنید، زیرا آب داغ ممکن است باعث پاره شدن رگ‌ها و نمایان‌تر شدن آنها شود.

پرسش‌های متداول

چرا رگ روی پیشانی‌‌ام ناگهان مشخص و برجسته شد؟

کاهش وزن شدید یکی از دلایل بیرون‌زدگی ناگهانی رگ پیشانی است. افرادی که چربی بدنشان کمتر است، رگ‌های نمایان‌تری دارند. نازک شدن پوست در اثر افزایش وزن نیز می‌تواند علت بیرون‌زدگی رگ باشد. تغییرات هورمونی و فشار خون بالا نیز موجب بیرون زدن ناگهانی رگ‌ پیشانی می‌شود.

بیرون‌زدگی رگ پیشانی خودبه‌خود برطرف می‌شود؟

بیرون‌زدگی رگ پیشانی خودبه‌خود و بدون درمان از بین نمی‌رود، اما می‌توانید از برجسته‌تر شدن رگ‌ها جلوگیری کنید. اگر چند توصیه ساده را هر روز رعایت کنید، می‌توانید از نمایان شدن رگ‌های روی بینی، پیشانی و گونه‌ها پیشگیری کنید.

استرس هم می‌تواند باعث بزرگ و متورم شدن رگ پیشانی شود؟

استرس و اضطراب فشار خون را بالا می‌برد و درنتیجه فشار درون رگ‌ها نیز افزایش می‌یابد.

بیرون‌زدگی رگ‌های صورت را چطور می‌توان درمان کرد؟

پس از نمایان شدن رگ‌های صورت دیگر نمی‌توان آنها را ترمیم کرد. تنها راه برای محو کردنشان این است که رگ را طی یک درمان تخصصی بیرون بیاورید یا از بین ببرید.

چطور رگ برجسته روی پیشانی را از بین ببرم؟

روش‌های زیر برای درمان بیرون‌زدگی رگ پیشانی کاربرد دارد:

• الکتروسرجری
  • اسکلروتراپی