قرص آسپرین برای درمان واریس مناسب است یا خیر؟

مصرف روزانه آسپرین برای افرادی که سابقه سکته قلبی داشته‌اند و یا در خطر سکته قرار دارند توصیه می‌شود. اگرچه بسیاری از افراد فکر می‌کنند آسپرین نوعی داروی مسکن است؛ اما این دارو خاصیت ویژه‌ای دارد و از تجمع پلاکت‌ها و لخته‌شدن خون درون رگ‌های خونی و زخم‌ها جلوگیری می‌کند. سیاهرگ‌ها بنابر دلایلی مانند بارداری، اضافه‌وزن، زیاد ایستادن یا نشستن و در برخی موارد ژنتیک ضعیف می‌شوند. با آسیب‌دیدن دیواره رگ‌ها، دریچه‌های درون آن‌ها شل شده و دیگر مانند سابق عمل نمی‌کنند. در نتیجه، خون در قسمت‌های پایین‌تر جمع می‌شود و باعث می‌شود تا رگ ورم‌کرده و تغییر شکل دهد و در نهایت به واریس تبدیل شود. بسیاری از افراد می‌خواهند که رگ‌های واریسی خود را درمان کنند؛ اما آیا واقعاً مصرف آسپرین می‌تواند کمک‌کننده باشد؟ بیایید بیشتر در این مورد بررسی کنیم.

آیا قرص آسپرین برای درمان واریس مؤثر است؟

مصرف آسپرین بدون مشورت با پزشک می‌تواند منجر به بروز عوارض و مشکلات شدیدی شود. هر فرد نیاز به دوز مصرفی آسپرین متفاوتی دارد و برخی از بیماری‌ها به دوز بالایی از آسپرین نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر به دوز پایین‌تر نیاز دارند. مصرف روزانه آسپرین ممکن است با رقیق کردن خون و بهبود گردش خون به کاهش درد رگ‌های واریسی کمک کند.

اما در حال حاضر، هیچ اثبات علمی برای این که نشان دهد مصرف آسپرین به درمان رگ‌های واریسی کمک می‌کند، وجود ندارد. آسپرین می‌تواند به جریان خون در رگ‌ها کمک کند، اما تأثیر آن در هر بیمار متفاوت خواهد بود. بهترین روش برای درمان واریس ایجاد تغییرات در سبک زندگی و مشاوره با یک پزشک و جراح عروق متخصص می‌باشد.

آسپرین یک داروی عالی برای جلوگیری از لخته‌شدن خون در افراد مبتلا به واریس می‌باشد، اما خود به‌تنهایی به درمان رگ‌ها کمکی نمی‌کند. به‌هیچ‌عنوان مصرف این دارو را خودسرانه و بدون نظارت پزشک شروع نکنید، زیرا ممکن است سلامتی شما را به خطر انداخته و عوارض طولانی‌مدت به همراه داشته باشد.

آیا استفاده از قرص آسپرین برای درمان لخته‌شدن خون در پا DVT مؤثر است؟

بسیاری از افراد گمان می‌کنند مصرف آسپرین قبل از پرواز در مسافت‌های طولانی از بروز ترومبوز سیاهرگی عمقی جلوگیری می‌کند؛ اما این فرضیه اشتباه می‌باشد. لخته‌های خونی به دلیل ترومبوز در هر نقطه‌ای از سیاهرگ‌ها یا سرخرگ‌ها ایجاد می‌شوند. سکته قلبی و مغزی به دلیل وجود این لخته‌ها درون سرخرگ رخ می‌دهد، درحالی‌که DVT یا همان ترومبوز سیاهرگی عمقی به دلیل وجود لخته خونی در سیاهرگ‌ها به وجود می‌آید.

لخته‌های خونی از دو بخش تشکیل شده‌اند: پروتئینی به نام فیبرین و پلاکت. پلاکت‌ها با هم تجمع کرده و فیبرین مانند یک چسب آن‌ها را به هم می‌چسباند و یک لخته خونی تشکیل می‌دهند.

آسپرین با استفاده از ترومبوکسان A2 از تجمع پلاکت‌ها جلوگیری می‌کند و برای جلوگیری از لخته خونی در سرخرگ‌ها مؤثر می‌باشد. بااین‌حال،این ماده از تجمع پلاکت‌های ناشی از ترومبین جلوگیری نکرده و به همین دلیل به درمان DVT  کمکی نمی‌کند.

قرص آسپرین و پیشگیری از واریس

درصورتی‌که به مشکلات عروقی مبتلا باشید، پزشک برای جلوگیری از ایجاد لخته برای شما داروهای رقیق‌کننده خون تجویز می‌نماید. آسپرین به طور معمول در خط اول درمان قرار دارد، به طوری که مصرف روزانه یک قرص آسپرین روکش‌دار با دوز پایین (81 میلی‌گرم). درصورتی‌که سفر طولانی در پیش داشته باشید و یا در موقعیتی قرار گیرید که پاها برای مدت زیادی به حالت آویزان بمانند، پزشک توصیه می‌کند که یک یا دو روز قبل از سفر و بعد از آن یک دوز کامل آسپرین (325 میلی‌گرم) مصرف کنید. علاوه‌براین، آسپرین به‌عنوان یک داروی مناسب برای افرادی که رگ‌های واریسی خود را جراحی نموده‌اند تجویز می‌شود.

روش‌های درمان واریس

اگر آسپرین به درمان واریس کمک نمی‌کند چه باید بکنیم؟ روش‌های درمان رگ‌های واریسی نسبت به تأثیر و شدت آن‌ها متفاوت است. برای مثال این که واریس تا چه حد باعث بروز درد در شما شده؛ آیا زندگی روزانه شما را مختل کرده و آیا باعث بروز عوارضی مانند زخم بر روی پوست شده است، جزو این عوامل می‌باشند. در برخی موارد، رگ‌های واریسی به هیچ درمانی نیاز ندارند و برخی دیگر از رگ‌های واریسی باید درمان شوند.

درمان با جوراب واریس

پوشیدن جوراب واریس به طور معمول اولین قدم در درمان رگ‌های واریسی محسوب می‌شود. اگرچه این جوراب‌ها رگ‌های آسیب‌دیده را درمان نمی‌کنند؛ اما به کاهش درد، تورم و دیگر علائم این بیماری کمک می‌نمایند.

پزشک به شما کمک می‌کند تا نوع جوراب، سایز آن و میزان کشش مناسب را انتخاب نمایید. برخی از این جوراب‌ها بدون نسخه به فروش می‌رسند.

درصورتی‌که مراقبت‌های خانگی و استفاده از جوراب مؤثر نبوده و یا رگ‌های واریسی حاد باشند، ممکن است پزشک جراحی و یا دیگر روش‌های درمانی را تجویز نماید.

درمان واریس با لیزر

لیزر داخل وریدی (EVLT)، یکی از اصلی‌ترین روش‌های درمان رگ‌های واریسی بزرگ محسوب می‌شود. هدف از EVLT ازبین‌بردن ظاهر نازیبای این رگ‌ها می‌باشد؛ اما می‌تواند به کاهش علائم دردناک این بیماری مانند تورم، التهاب، زخم‌های پوستی و درد نیز کمک کند.

RF fractional برای درمان واریس

این روش درمانی بیشتر برای رگ‌های واریسی بزرگ استفاده می‌شود. پزشک یک کاتتر کوچک را درون رگ متورم و بزرگ شده قرار می‌دهد و به کمک امواج رادیویی یا لیزر به آن حرارت می‌دهد. با خارج‌شدن کاتتر، رگ به دلیل حرارت از بین رفته و بسته می‌شود.

اسکلروتراپی

در روش اسکلروتراپی، یک محلول مخصوص به درون رگ آسیب‌دیده تزریق می‌شود. به کمک این محلول، رگ دچار اسکار شده و خون درون آن به رگ‌های سالم مجاور منتقل می‌شود. در این حالت رگ آسیب‌دیده از کار افتاده و به‌ مرور زمان توسط بدن جذب می‌گردد. این پروسه عوارض بسیار کمی دارد.

درمان واریس با جراحی رگ

برداشتن و بستن رگ‌های واریسی، نوعی جراحی است که برای خارج‌کردن رگ‌های واریسی از درون پا استفاده می‌شود. درون سیاهرگ‌ها دریچه‌هایی وجود دارند که باعث می‌شوند خون به‌ درستی درون رگ‌ها جریان یافته و به سمت قلب برود. واریس زمانی رخ می‌دهد که این دریچه‌ها آسیب‌دیده یا ضعیف شوند و خون درون ورید جمع شود.

لیگاسیون به معنای بستن رگ و جلوگیری از ورود خون به درون آن است که سپس رگ از بدن خارج می‌شود. بعد از بستن و خارج‌کردن رگ آسیب‌دیده، خون درون دیگر رگ‌های سالم بدن جریان می‌یابد.

مراقبت از واریس در منزل

اگر به دنبال روش‌های غیر تهاجمی برای درمان رگ‌های واریسی خود هستید، می‌توانید از روش‌های سنتی برای کاهش درد و تورم استفاده کنید. همچنین، برای افزایش احتمال بهبودی واریس، می‌توانید در حین درمان از قرص آسپرین نیز استفاده کنید. ایجاد تغییرات جزئی می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی در وضعیت رگ‌های واریسی شما داشته باشد.

اضافه‌وزن می‌تواند باعث افزایش فشار بر رگ‌ها شود و باعث درد و تورم آنها شود. با کاهش وزن از طریق رژیم غذایی و ورزش، می‌توانید درد را کاهش داده و از ایجاد رگ‌های واریسی جدید جلوگیری کنید.

پرهیز از ایستادن یا نشستن به مدت طولانی نیز می‌تواند به کاهش درد و تورم کمک کند. اگر شغل شما نیازمند ایستادن یا نشستن برای مدت طولانی است، حتماً در طول کار به خود استراحت دهید و کمی ورزش انجام دهید. همچنین، در زمان نشستن، پاهای خود را بر روی‌ هم نگذارید و از پوشیدن لباس‌هایی که در قسمت کمر، بالای ران‌ها و پاها تنگ است، پرهیز کنید زیرا این ممکن است گردش خون را مختل کند.

آیا مصرف آسپرین عوارض خاصی دارد؟

همهٔ داروها از خود عوارضی به‌جای می‌گذارند و هر دسته دارویی عوارض مختص به خود را دارد. اگرچه برای متوجه‌شدن عوارض داروها و نحوه مصرف آن‌ها باتوجه‌ به شرایطی که دارید، باید حتماً با پزشک خود مشورت نمایید.

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند آسپرین و مسکن‌ها به طور گسترده‌ای در دسترس همگان قرار دارند و بی‌خطر محسوب می‌شوند. این داروها از لخته‌شدن خون جلوگیری می‌کنند، در نتیجه بیشترین عوارض احتمالی آن‌ها شامل خونریزی، درد شکم و زخم‌های گوارشی می‌شود.

سخن پایانی

رگ‌های واریسی علاوه بر ظاهر نازیبا، می‌توانند در بسیاری از موارد منجر به درد و ناراحتی شوند. اگر شغل شما نیازمند ایستادن یا نشستن برای مدت طولانی است، یا مدت زیادی را در پروازهای کاری (مانند خلبان یا خدمه پرواز) سپری می‌کنید، می‌توانید با استفاده از جوراب‌های واریس از ایجاد این رگ‌ها جلوگیری کنید. اما باید توجه داشت که همیشه امکان جلوگیری از واریس وجود ندارد. بارداری، ژنتیک، سوابق بیماری و سبک زندگی عواملی هستند که در ابتلا به این بیماری نقش دارند. اما اگر می‌خواهید این رگ‌ها را درمان کنید، می‌توانید با کلینیک ما در واتساپ تماس بگیرید تا اطلاعات بیشتری دریافت کنید و کمک دریافت کنید.

آیا آسپرین به گردش خون در پاها کمک می‌کند؟

آسپرین باعث گردش خون بهتر در پاها می‌شود.

آیا رقیق‌کننده‌های خون باعث ازبین‌رفتن رگ‌های واریسی می‌شوند؟

رقیق‌کننده‌های خون متأسفانه مشکلات فیزیکی دریچه‌های آسیب‌دیده رگ‌ها را که باعث به‌وجودآمدن واریس می‌شوند، درمان نمی‌کنند. بلکه باعث کاهش درد و عوارض ناشی از آن می‌شوند.

بهترین دارو برای درمان واریس چیست؟

آسپرین، ایبوپروفن، تیلنول، پولیدوکانول، سدیم تترادسیل سولفات.

چگونه می‌توان متوجه شد رادیو فرکانسی درون وریدی بهترین گزینه برای درمان است یا خیر؟

درصورتی‌که قصد درمان رگ‌های واریسی خود را دارید یک متخصص عروق به شما کمک می‌کند متوجه شوید رادیو فرکانسی درون وریدی روش مناسبی برای درمان شما است یا خیر. در برخی موارد از این روش به همراه دیگر روش‌های درمانی برای درمان رگ‌های واریسی کوچک و بزرگ سطحی استفاده می‌شود.

آیا روشی وجود دارد که به‌صورت طبیعی و بدون نیاز به جراحی رگ‌های واریسی را از بین برد؟

ورزش‌های سبک باعث گردش خون بهتر و بهبود رگ‌های واریسی می‌شوند. شنا، دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، یوگا و تمرینات کششی همگی به گردش خون کمک کرده و باعث تقویت عضلات ساق پا می‌شوند.

برای کاهش درد رگ‌های واریسی چه دارویی می‌توان مصرف کرد؟

داروهایی ضدالتهاب مانند آسپرین و ایبوپروفن به کاهش درد و تورم این رگ‌ها کمک می‌کنند.

در زمان ابتلا به واریس از چه مواد غذایی باید پرهیز نمود؟

• غذاهای سرخ‌کرده باعث گرفتگی سرخرگ‌ها شده و گردش خون را مختل می‌کنند.
  • شیر و پنیر سرعت دستگاه هاضمه را پایین آورده و باعث یبوست و تورم سیاهرگ‌ها می‌شوند.
  • گوشت‌های فراوری شده
  • نان سفید